اختلال شخصیت وسواسی
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
اختلال شخصیت وسواسی
نوشته شده در سه شنبه 14 / 12 / 1390
بازدید : 163
نویسنده : محمدرضا علی اکبری

_ مبتلایان به اختلال شخصیت وسواسی ، افرادی هستند با پشتکار و سخت کوشی زیاد که گاه کار آنها جنبه سماجت و بسیاری از اوقات شکل سر سختی به خود می گیرد . در عین حال در تصمیم گیری های خود دچار تردیدهای زیاد هستند ، به نظم و ترتیب و کمال آرمان گرایانه ای دلبسته اند که نیل به آن در جهان خاکی ما بسی دشوار است .

 

مبتلایان به شخصیت وسواسی قادر به ابراز عواطف و هیجانات مثبت و منفی خود نیستند و این عواطف را تنها به صورت غیر مستقیم ابراز می کنند . این افراد با سخت گیری و تنگ نظری ، زندگی را بر همسر و فرزندان و همکاران و زیردستان تلخ میکنند و تازه در شگفت هستند که چرا محبوب نیستند و چرا دیگران در پذیرش رفتارها و دیدگاه های آنان مشکل دارند .

 

این افراد قادرند برای ساعات متمادی کار کنند و از نظر شغلی عموما افرادی با کفایت هستند و شیفته کسانی هستند که خواسته های خود را به روشی مقتدرانه اعمال می کنند . به ندرت از کسی تعریف می کنند ، اما در دلسرد کردن دیگران استاد هستند .

خانواده ، دوستان و همکاران این افراد ممکن است از خشکی و سرسختی همیشگی آنان سرخورده شوند .

 

اینها پیرو افراطی این ضرب المثل هستند « هر چیز که خوار آید یک روز به کار آید » . دور ریختن اشیای بی مصرف را مصلحت نمی دانند . در ابراز عواطف و احساسات لطیف و ظریف مشکل دارند . به عنوان پدر و مادر یا رئیس خیلی زیاد به جزئیات زندگی و رفتار فرزند یا زیردست خود توجه نشان می دهند و می خواهند از همه چیز سر در بیاورند .

روانشناسی - اختلالات روانی - اختلال شخصیت وسواسی

 

در سابقه زندگی این افراد اغلب انضباط سخت در دوران کودکی را می توان کشف کرد . عموما عقیده بر این است که سخت گیری پدر و مادر در آموختن زودهنگام رفتارهای شایسته اجتماعی و از جمله کنترل کامل ادرار و مدفوع تا پیش از دو سالگی ، از عوامل ایجاد شخصیت وسواسی است .

 

برخی عقیده دارند که رفتارهای دفاعی ناخودآگاه علیه تمایل به بی نظمی و بی برنامگی و کثیف بودن است . چنین پنداشته می شود که فرد با توسل به رفتارهای تشریفاتی ، وسواس خود را در برابر اضطراب شدید و مزمن حفظ می کند و منش های وسواسی ، سدی در برابر انگیزه های تهاجمی و پرخاشگری و احساس گناه ناخودآگاه هستند .

 

این بیماران در میان سایر مبتلایان اختلال شخصیت،مستثنی هستند و اغلب با آگاهی از مشکل خود به درمان می پردازند . با روان درمانی طولانی و پیچیده و نیز رخی داروهای جدید ، امکان کنترل این اختلال فراهم آمده است .

روانشناسی - اختلالات روانی - چه عواملی در ابتلا به اختلال شخصیت وسواسی نقش دارند ؟

 




:: موضوعات مرتبط: اختلال شخصیت وسواسی , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: